Yorkshire en het Lake district - Reisverslag uit York, Verenigd Koninkrijk van CharlotteRene - WaarBenJij.nu Yorkshire en het Lake district - Reisverslag uit York, Verenigd Koninkrijk van CharlotteRene - WaarBenJij.nu

Yorkshire en het Lake district

13 Juli 2016 | Verenigd Koninkrijk, York

Met Han als reisleider en zijn caravan zijn we naar het noorden vertrokken richting Yorkshire. Dit is een prachtige streek met glooiende weilanden en de typische stapelmuurtjes . De stenen zijn zwerfstenen en werden gestapeld zonder specie en blijven (al eeuwen) ook nog staan. Er worden tegenwoordig wedstrijden georganiseerd: wie stapelt het mooiste/stevigste muurtje. De muurtjes zijn bedoeld voor de schapen, schapen en nog eens schapen... Ook huizen werden op deze manier gebouwd.
De binnenwegen zijn smal, erg smal: bij een tegenligger wordt je geacht de berm in te rijden, want er is geen plaats voor twee auto's. Weinig fietspaden of voetpaden, wegdek regelmatig miserabel en al rijdend door dit landschap krijg je een achtbaangevoel: heuveltje op, heuveltje af.

In Yorkshire hebben we de ruïnes van Fountains Abbey en de prachtige tuin van Studley Royal bezocht. Een zeer imposant complex gesticht in 1132 door de benedictijnen.

Daarna zijn we naar het Lake District doorgereden. Ook een schitterend gebied met meren, stroompjes en watervallen, waar je regelmatig stil van wordt.

De Brexit was regelmatig onderwerp van gesprek. Han en Amanda wonen al veertig jaar in Engeland en nu heeft de aanstaande prime-minister beloofd: alle buitenlanders het land uit, waar zij toch wel benauwd voor zijn als dit werkelijkheid wordt. We gaan er van uit dat dit niet zo'n vaart zal lopen.

Nadat we afscheid hebben genomen van Han en Amanda, zij vertrekken volgende week richting Nederland, hebben we nog een halve dag rondgetoerd in het Merengebied en het plaatsje Kendal bezocht. Een leuk stadje als je van winkeltjes houdt, maar shoppen is aan ons niet besteed, dus hebben we een tentoonstelling bezocht met als thema optische bedrog. Erg leuk.

Daarna richting Schotland gereden.

• 13 Juli 2016 - 22:55

Jos Eurlings:

Leuk verhaal hoe is het met rijden

• 14 Juli 2016 - 22:06

Ilona:

Hej lieverds,
    Heerlijk om jullie weer te mogen volgen.
    ik ben sinds gisteren weer thuus na 2 weken Heerlen...zelf weer gereden

• 16 Juli 2016 - 19:07

Guus En José Brandt:

Hello dear friends,
    How are you going? Leuke verhalen en het lijkt ons een interessante trip. Het links rijden zal nu wel automatisme zijn, of toch nog niet. Nog veel vakantieplezier en we blijven jullie volgen

• 18 Juli 2016 - 22:32

Tiny:

He buren,wat leuk weer,deze reisverslagen,en nog leuker dat ik jullie net effe life zag op kay,s telefoon.
    de tentoonstelling .lijkt mij ook erg leuk om te zien.
    hopelijk krijgen we gauw een nieuw verslag over jullie trip,en hopelijk wat beter weer.
    groeten van ons.

• 20 Juli 2016 - 00:46

Riet :

Leuke reisverslagen en nu naar Schotland,prachtig ruig landschap en veel kastelen.
    Geniet ervan en hopelijk hebben jullie goed weer.

Groetjes.Riet

• 20 Juli 2016 - 10:08

JOSÉ:

Heel leuk om je verslag te lezen. Het lijkt me een prachtige reis. Verder volg ik je via wf.
    P.S. de papieren veilig in de kloes?

• 17 Augustus 2016 - 23:17

Marij:

Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten, al veel gefietst! Wandelschoenen zeker thuisgelaten