Highlands 2 - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van CharlotteRene - WaarBenJij.nu Highlands 2 - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van CharlotteRene - WaarBenJij.nu

Highlands 2

29 Juli 2016 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Eigenlijk waren we al richting oosten aan het plannen, maar onze reisleider Han heeft ons (op afstand) teruggefloten: jullie moeten echt de westelijke Highlands doen! Nou daar hebben we geen spijt van gehad en meteen het eiland Skye meegenomen en daar een rondrit gemaakt. The Island of Skye is met een enorme brug verbonden aan het vasteland. Op Sky hebben we Dunvagan Castle bezocht. Dit is al 700 jaar de zetel van de clan Macleods en het bezoek aan hun kasteel was de moeite waard. In het havenstadje Portree was het ook aangenaam vertoeven.

De provinciehoofdstad van de Highlands is de aangename stad Inverness. Die hebben we per bus, te voet en met de fiets verkend en goede herinneringen aan.

Rene is inmiddels een zeer ervaren linksrijder. Op een enkel schoonheidsfoutje na. Noodstop: eerst rechts kijken, en dan links! En heel af en toe een gil mijnerzijds: 'links rijden' en maar gebaren naar links tot groot vermaak van onze medeweggebruikers.

In Marokko waren geiten en schapen (en ander vee) op de weg en op campings een normaal beeld, maar in dit land kom je ook overal schapen tegen. Zelfs op een camping, alleen werden ze hier door de campingbaas verjaagd.

Een ander fenomeen: Rene is altijd fan van de Formule 1 geweest, maar sinds Max Verstappen in beeld is, is hij enorm fanatiek geworden. Drie zondagen moesten gepland worden, uiteraard om beeld te kunnen ontvangen. Dit werd een dag van te voren al geregeld en natuurlijk met de nodige vloeken als het beeld er niet was. Maar alles is goedgekomen: nu op naar de volgende race a.s. zondag. Jippie!

Hier zijn veel binnenwegen: 'single track roads', m.a.w. de wegen zijn zo smal dat je elkaar niet kunt passeren, maar de oplossing is nabij: 'passing places'. Om de zoveel meter zijn er inhammen en dan stopt er altijd wel iemand. Dit gaat er heel tolerant aan toe en dan steevast die hand of vinger als bedankje.

Inmiddels hebben we ook Fort George bezocht, een zeer imposant militair complex uit 1769, wat nog steeds dienst doet als kazerne, ondanks alle toeristen. De beloofde dolfijnen in de baai hebben we helaas niet mogen spotten.

We hebben al zoveel mooie natuur gezien, maar vandaag zijn we door het nationale park Caimgorms gereden, wat weer heel bijzonder was. Heuvels in allerlei schakeringen groen, bruin, paars en overal witte vlekjes in de weilanden (schapen) en daartussen meanderende glinsterende riviertjes.

Vandaag hebben we ook onze eerste 'highlander' (het rund) gezien. Hij leek toch iets groter dan die van de Schinveldse bossen.

• 30 Juli 2016 - 15:30

Ilona:

Hello over there

• 31 Juli 2016 - 11:20

Tiny:

heerlijk beschreven weer,zo ben ik toch ook een beetje op vakantie.
    en rene,schei gvd uit met vloeken.
    veel plezier en blijf rapporteren.

• 02 Augustus 2016 - 08:54

Au3 En Sven:

Mooie reisverslagen met de nodige humor....we want more!
    En pap: proficiat met je 70e verjaardag!!
    Een mooie plek om jarig te zijn...enjoy!

• 17 Augustus 2016 - 23:35

Marij:

Dus lekker veel salades eten met schapenkaas en lekkere lamsboutjes