Tafraout - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van CharlotteRene - WaarBenJij.nu Tafraout - Reisverslag uit Tafraout, Marokko van CharlotteRene - WaarBenJij.nu

Tafraout

19 Januari 2015 | Marokko, Tafraout

Via Agadir (laatste mogelijkheid tot inkoop van bier en wijn, voordat we naar oosten trekken) naar een camping bij het plaatsje Tifnite aan de kust. Hier hebben we heerlijk gefietst tot aan het dorpje en In de verte leek het een idyllisch plekje aan de oceaan. Hoe dichter we bijkwamen, hoe armzaliger de huizen gingen uitzien. Door een jongeman, die langs de weg zat aan het begin van het dorpje, werden we uitgenodigd in zijn ‘restaurant’, waar we na enige aarzeling in toestemde. We werden in een krakkemikkig huis geleid en na een eng trapje beklommen te hebben, kwamen we op het dakterras. Het uitzicht op de baai was beeldschoon, maar de huizen waar we overheen keken en het huis waar we in waren, was een doffe ellende. Een groter contrast bestond er niet.

Toen we Tafraout naderde, veranderde het toch al ruige landschap in een bizar gebeuren. Bergen met allemaal losse ronde brokstukken die elk moment naar beneden leken te komen, waarop Rene reageerde: ’Hier ga ik niet op een camping staan’, maar het viel uiteindelijk mee. Geen naar beneden gerold.

Op deze camping hebben we Wout en Anja leren kennen en niet te vergeten Lotje, hun hondje. Het was hun 7e overwinteringsreis in Marokko, dus hebben we veel tips en aanwijzingen gekregen. We zijn o.a. ingewijd in de wereld van de dongel: ideaal, geen wifi meer nodig. Het is een USB-stick en met een kaartje van Maroc Telecom van een tientje en je kunt een maand onbeperkt internetten.
We hebben altijd camperboeken meegesleept, maar met de app van NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) met weet ik hoeveel campings en camperplaatsen door heel Europa op de foon is toch wel gemakkelijk.
Dus boeken naar zolder verbannen.

Tafraout is een mooi, aangenaam en relaxed bergstadje. Niemand die je aanspreekt of naroept, zoals in de toeristische steden Er staan mooie huizen en gebouwen. Op internet stond inderdaad vermeld dat deze stad rijk is, omdat veel mannen in Frankrijk werken en er veel gepensioneerden wonen.

We zijn met Anja en Woud naar de wekelijkse markt geweest. Anja is helaas door haar ziekte afhankelijk van een scootmobiel of zoals zij het noemen: ‘het ding’. Door dit ding was ze wel een bezienswaardigheid en werd door velen aan- en nagestaard.

De gevolgen van de overstromingen van eind 2014 zijn in deze streek nog steeds duidelijk aanwezig. Veel bruggen zijn kapot geslagen en delen van het wegdek weggespoeld. Op het net (lang leve internet) hebben we een filmpje gezien van de rivier die dwars door Tafraout stroomt: een en al natuurgeweld. Wij hebben nu geen water gezien in deze bedding, zoals het geval is met de meeste rivieren in dit gebied.

Na een prachtige rit door de Anti-Atlas met zijn grillige rotsformaties zijn we in het volgende bergstadje beland: Tata. Ook een mooi en vriendelijk dorp. Weer mooie nieuwe gebouwen, maar het oudere gedeelte wordt, zoals op zoveel plaatsen in Marokko, niet onderhouden, waardoor het een gammele indruk maakt. Hier vind je dus geen supermarkten meer, maar kleine donkere winkeltjes met stalen deuren in een arcade.

Op naar de Sahara.

• 20 Januari 2015 - 09:21

Björn & Ilona:

Hej reizigers :)
    Heel fijn om te horen dat alles goed gaat bij jullie...en wat een verhalen weer! Prachtig om te lezen hoor!
    Lijkt me zo'n geweldige belevenis om door al die dorpjes te rijden/wandelen/fietsen en de cultuur op te snuiven...ook al ruikt deze wellicht niet altijd even lekker ;)
    Heb je nog fotos gemaakt? Zou leuk zijn om wat te zien.
    Nu op de naar de Sahara schrijf je...ok...ben erg benieuwd hoe dat zal gaan en wat jullie tegenkomen (behalve zand).
    Doe voorzichtig en geniet! Lieve groetjes van ons uit een winterig Zweden.

• 20 Januari 2015 - 10:31

Sylvia:

lieve Charlotte en Rene,

Geniet er lekker van, klinkt heerlijk!

Even een update; Veerle heeft afgelopen weekend haar eerste dansoptreden gehad. Ze danste de sterren van de hemel. Ik was stiekem erg trots. Ze stond midden voor en het was erg schattig.
    Filmpjes volgen als jullie terug zijn!

xx Sylvia

• 02 Maart 2015 - 15:15

Musti:

Hallo

Dit verhaal klopt echt voor geen zak kom naar Marokko en ik laat je zien dat de rijke toch echt wel uit Marokko komen en hiervandaan komen dacht je nou echt dat de meeste bewoners van tafraoute allemaal in frankenrijk leven en dat ze rijke zijn van de schaarse loontje die ze in frankenrijk en elders in europa krijgen en daarvan die huizen kunnen bouwen laat me niet lachen maar hollanders maken graag van een mug een olifant als het gaat over marokkanen