Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van CharlotteRene - WaarBenJij.nu Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van CharlotteRene - WaarBenJij.nu

Essaouira

01 Januari 2015 | Marokko, Essaouira

ESSAOUIRA

De plannen werden toch weer veranderd na een mailtje van Klaas en Marion. Zij zaten inmiddels 400 kilometer verder op een camping in Essouira, ook met alle faciliteiten. Aangezien we deze stad toch wilde bezoeken zijn we 24 december naar het zuiden vertrokken. We hadden het sowieso gehad met deze camping. Er was niets in de buurt, er viel niets te fietsen, het strand was niet veel bijzonders en het weer liet ook na, dus afnokken. Op het eind van de middag zijn we gearriveerd en werden enthousiast ontvangen door Klaas en Marion. We hebben kerstavond gourmettend doorgebracht en het was een gezellige avond.

Tweede kerstdag was wel raar: barbecue.

Eerste kerstdag hebben we de stad bezocht. Het is een mooie en ontspannen stad. We hebben in de medina rondgestruind, het fort en de haven bezocht.

De medina was een ervaring apart met zijn talloze winkeltjes, restaurantjes, pittoreske steegjes en handelaren die je voortdurend aanspraken. Je snapt niet dat mensen hier hun levensonderhoud mee verdienen, het zijn er zo veel. Minpuntje: de nodige bedelaars en zwerfkatten.

De levendige haven was een ware happening. Als je de gemotoriseerde voertuigen wegdacht, waande je in de 19e eeuw. Het uitladen van de boten werd nog handmatig gedaan: de vissers stonden in een rijtje en gaven zo de kratten door. Daarna kon de verkoop beginnen: we betaalden voor 11 grote sardientjes 1 euro. Je kon het zo gek niet bedenken, maar alle vissen, schaal-en schelpdieren waren vertegenwoordigd. Ook was er een scheepswerf waar de vissersboten nog op traditionele wijze werden gemaakt.

Mannen in broeken of jurken met puntmutsen.
Vrouwen met en zonder hoofddoek en vrouwen waarvan je alleen maar de ogen ziet.
Marrakesh wordt de volgende stop.

• 01 Januari 2015 - 18:46

Björn & Ilona:

Hej jullie twee!! Allereerst wensen we jullie een gelukkig, gezond, liefdevol en avontuurlijk 2015 toe!!
    Gezellig om weer een verhaal te lezen en dat het goed gaat met juliie.
    Geniet van alles en vooral veel plezier.
    Dikke knuffels en groetjes van onsxxx

• 01 Januari 2015 - 19:20

Guus En José :

Hallo lieve vrienden,
    Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Het is bijzonder leuk om jullie verhalen te lezen. Wij zijn bijzonder blij dat jullie het naar de zin hebben. We hopen dat met Jack ook alles goed gaat. Geniet er nog maar van.
    Dikke kus van ons en stay cool

• 01 Januari 2015 - 21:31

Christiaan:

de allerbeste wensen en een heel gezond 2015 voor jullie twee !!!!!!!

geniet van jullie reis doen wij van de verslagen !!!

• 04 Januari 2015 - 18:06

Ans:

Hoi avonturiers,
    Wij wensen jullie vanuit het koude en natte Limburg een Gelukkig Nieuwjaar en moge het een goed en mooi 2015 voor jullie worden.
    Wat heerlijk om rond te reizen zonder strak schema, doen waar je zin in hebt en zien waar je uiteindelijk terecht komt....dat is vrijheid. Heel veel groetjes!
    Ans

• 07 Januari 2015 - 17:29

Benny Van Den Heuvel:

hallo super om dit verslag te lezen ,de beste wensen voor 2015 en nog even dan zien we elkaar weer .