Vertrek - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van CharlotteRene - WaarBenJij.nu Vertrek - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van CharlotteRene - WaarBenJij.nu

Vertrek

28 Oktober 2014 | Frankrijk, Lourdes

Eigenlijk verloopt deze reis nog niet zo geweldig. Het gaat niet goed met Jack (ouderdom) dus ook niet met Rene.

Wij zijn inderdaad 3 november vertrokken, maar waren 4 november weer thuis: een ster in de ruit en in Rene’s beleving werd hij ieder uur groter. Ook was er een waterlek in de koeling. Ben, onze camperspecialist-monteur, stond gelukkig binnen een uur op de stoep en via de sloop hebben ze alle onderdelen gekregen. (nog bedankt Ben!) Nieuwe ruit erin, expansievat vervangen, dus 5 november nieuwe poging. Maar dit alles zat Rene niet lekker: slecht slapen, doem-scenario’s en een steen in zijn maag. Ging niet goed met hem, maar veel praten en gesprekken via Skype (bedankt Kay, Jose, Mies en Jos) ging het best de goede kant op.
Totdat we na een bezoek van twee dagen Lourdes verlieten er een nieuw geluid opdoemde. Niet lang hellen, Ben bellen. Niet al te verontrustend, maar voor die steen in de maag niet goed. We zijn terug gereden naar de camping waar we eerder twee dagen hadden gestaan om verschillende redenen. Internet, erg belangrijk om een garage te vinden en de eigenaresse spreekt goed Engels om ons eventueel verder te helpen.

Eigenlijk ziet het er naar uit dat ik Marokko kan vergeten. Rene durft niet met deze auto het land in. Een grote teleurstelling, maar het zij zo… De nieuwe planning is uiteraard de auto laten maken en daarna naar de kust (uit de bergen hier) en dan beslissen hoe verder. Hopelijk naar het zuiden, naar Eipie en Wim en niet richting thuis.

Lourdes was heel apart. Dit is niet het pelgrim-seizoen en dat heeft zijn voors en tegens. Gelovig of ongelovig: het is absoluut de moeite waard. Het Heiligdom is erg mooi: drie kerken boven op elkaar gestapeld, is heel apart. De grot, de bron, al die kaarsen: dit moet je een keer in je leven gezien hebben. Uiteraard heb ik flesjes gevuld en een kaarsje opgestoken. (Als niet gelovige) Er waren weinig mensen, dus geen wachttijden, maar de meeste horecabedrijven waren dicht en ook veel winkels waren gesloten. Al die gesloten bedrijven maakten het wat somber. Omdat we niet in de goede tijd zaten hebben we de processies gemist. Wat ik uit verslagen heb begrepen is dit het meest aangrijpende, erg jammer.
Een grappig gegeven over Lourdes (we hadden er nog nooit van gehoord): om de twee weken worden de eenrichtingsstraat-borden omgedraaid.
Wat ons altijd weer opvalt, als we door bepaalde delen van Frankrijk reizen, zijn de lange kaarsrechte wegen. Eerst dachten we ze in de tijd van Napoleon zijn ontstaan, maar na een onderzoekje op internet blijkt dat de oorsprong uit de Romeinse tijd te stamt.

Via een prachtige route door de Pyreneeën en Midi-Pyreneeën, met hun mooie herfstkleuren, naar de kust gereden. Het besluit stond vast we gaan richting zuiden. Afgelopen woensdag hebben we de Franse bibliotheek ingeruild voor de Spaanse. Zuurkool, erwtensoep en bruine bonensoep hebben al op het menu gestaan en dit wordt nu dus tapas.

SPANJE

Na twee dagen flink doorrijden zijn we in Santa Pola aangekomen en verblijven sinds donderdagavond op de overwinteringscamping van Eipie en Wim. Het was een gezellig weerzien.
Jack heeft zich keurig gedragen en er was niets meer aan de hand. Er moet wel iets vervangen worden, maar dat heeft geen haast. Met Rene gaat het momenteel ook een stuk beter.
De temperatuur is prima hier, alleen de zon wil nog niet zo doorbreken, maar terrasje pikken aan het strand en tapas zijn al aan de beurt geweest. Plus een echte kroket als voorgerecht.
Het Tapas-restaurant is een ervaring apart. Het is niets moois, maar het eten is er prima en altijd vol met gasten. Grote vaten met allerlei soorten wijn staan in de zaak. Je gaat met je glas naar het een of andere vat, tapt zelf en bij het afrekenen wordt er gevraagd hoeveel glazen er gevuld zijn .Het toilet kun je achter de bar, tevens keuken bereiken.

• 29 Oktober 2014 - 14:37

Piet Trompetter:

Leuk Veel plezier goede reis Lenie/ piet

• 30 Oktober 2014 - 11:04

Sylvia:

Charlotte en Rene,

geniet ervan, jullie hebben het verdiend!!

x Sylvia

• 03 November 2014 - 22:23

Mies:

Het gaat jullie goed

• 04 November 2014 - 00:07

Guus En José :

Heel veel plezier; rijd voorzichtig en blijf gezond

• 04 November 2014 - 10:28

Lillian:

Heel veel plezier, geluk en gezondheid. Geniet ervan. Het land waar de roots van Marouane liggen! Ik zal hem niet vertellen dat Rene van de Jeep in zijn land van herkomst aan het reizen is!

• 04 November 2014 - 22:34

Ans En Rob:

Hoi Charlotte en Rene,
    Ik wens jullie een prachtig nieuw avontuur toe, geniet van alles wat op jullie pad komt! Heel veel lieve groetjes! Xxx

• 05 November 2014 - 09:04

Rien En José:

Hallo Charlotte en René,
    heerlijk: op weg in de camper. Geniet van alle nieuwe indrukken en ervaringen. We kijken uit naar jullie eerste verslag.
    Heel veel groeten en take care.
    Rien en José.

• 06 November 2014 - 16:25

Bettie Eurlings:

Als jullie me uitgenodigd hadden was Ik best meegegaan;<) veel plezier. En tot hoors........of ziens. Bettie

• 06 November 2014 - 16:30

Jos Eurlings:

Hallo hallo waar zitten jullie en wel de blog bijhouden

• 07 November 2014 - 19:00

Tash, Ron & Tom:

Hallootjes!
    Heel veel plezier tijdens deze prachtige reis en geniet van dat mooie land!!
    Wij zijn benieuwd naar jullie verhalen en avonturen. Super leuk om dit te kunnen volgen.
    Lieve groetjes van ons drietjes en een poot van Simba

• 08 November 2014 - 20:03

Benny:

en al op pad ,goede reis groetjes

• 13 November 2014 - 11:32

Ilona & Björn:

Hoi lieverds....dus gelukkig toch op tijd kunnen vertrekken...fijn!!
    We hopen dat jullie campertje (Jack was het toch??) jullie weer net zoveel plezier gaat brengen als altijd en dat je bij het wegrijden op de Heerenweg al het vakantiegevoel te pakken had....ook zoals altijd;)
    Wij gaan jullie volgen..hoop op veel mooie verhalen en goeie internetverbindingen haha.
    Heel veel liefs van ons uit Zweden ...dieke poen xxx

Svenus

• 17 November 2014 - 01:04

Riet Braeken:

Hallo Charlotte en Rene,

Wat een pech voor jullie,ik kan mij voorstellen dat Rene zich zorgen maakte.
    Ik hoop dat jullie verder een geweldige vakantie hebben zonder zorgen
    om de camper. Veel plezier en geniet ervan.

Veel liefs en groetjes,

Jo en Riet

• 17 November 2014 - 09:06

Benny Van Den Heuvel:

He hallo is het gelukt met de spanningsregelaar.Als je er een hebt,kijk er dan even goed naar hoe die eruit ziet dan weet je ook hoe die erin moet .Verder heb ik alle vertrouwen in ""JACK,, die rijdt nog twee keer om dit bolletje om .En je mag mij dag en nacht bellen als je me nodig hebt geen probleem .Hoop dat jullie een geweldige vakantie hebben verder.groetjes.....

• 19 November 2014 - 20:29

Jos En Mies:

Jammer maar ik zou zeggen alles komt goed waar zijn jullie nu en hoe is het met Camper Jack en Rene?

Xxxjes we love you

• 25 November 2014 - 18:45

Hoi schatten...
    Allereerste reactie van Björn: Ik ben jaloers....dit wil ik ook!!!
    Hahahaha....uiteraard zonder de Jack-ziektes...maar..dat hoort erbij. (soms)
    We zijn vreselijk blij voor jullie dat jullie het in elk geval al tot Eipie en Wim gered hebben...dat zal zeker een feestje zijn geweest...wellicht ook het weerzien met Jack ;)
    Ons weerzien in Spanje weet ik niet of gaat lukken....hangt er vanaf hoe lang jullie daar blijven...wordt het Marokko of toch maar niet???... (arme Rene)
    Ik ben net terug thuis in Zweden van 5 dagen Heerlen (Lars werd 18 dus als petetante wil je dat niet missen!) en Björn had zoiets van: nu boeken voor Malaga (appartement van zijn tweelingbroer).
    We hebben nog niks gepland maar dat gaat bij ons net als bij jullie....spontaan en impulsief :)
    Stuur me anders ff een berichtje dan weet ik of jullie verder trekken of voorlopig in Spanje blijven.
    Dikke kus en knuffels van ons en heb vooral heel veel plezier!!!!! xxxxxxx

• 25 November 2014 - 18:50

Ilona & Björn:

Hahahha...o ja...en Björns reactie op jou beschrijving van de wijnvaten in het Tapas restaurant waar je dus zelf tapt en naar consumptie afrekent....: "Charlotte will just say 1....I had one glass :) " hahahha....:) :)

• 29 November 2014 - 15:25

Marij:

Klinkt heerlijk, geniet en veel groetjes aan Eip en Wim xxx

• 20 Januari 2015 - 16:58

Tiny:

heerlijk zo,n reisverslagen ,geweldig om te lezen ,zet het vooral voort,en hopelijk brengt jack jullie ook weer veilig thuis,geniet er vooral nog van,tot gauw <3